Takaka en de Te Waikoropupu Springs

17 februari 2018 - Pohara, Nieuw-Zeeland

Vandaag, zaterdag, eerst naar Takaka gegaan. Een geweldig relaxed hippie stadje. Er was een markt met sieraden en kleding, zelfgemaakt eten (alles healthy en organic, of course), hippies die lekker gitaar aan het spelen en zingen waren, super leuk. Ik zag een leuk kettinkje, een maori symbool, dus gekocht en de verkoper, een oude hippie, vertelde ons waarom de Kiwi het populairste dier van NZ is. Het is, natuurlijk, een Maori legende. Op een dag zag de god Tanemahuta dat insecten, bugs, al het groen op aarde op vraten. Hij riep alle vogels bij elkaar en vroeg ze een voor een of zij naar beneden wilden, weg uit de hoge boomtoppen, om de bugs uit te roeien en zo het leven op aarde te redden. Een voor een waren ze te laf om eraan te beginnen. Totdat de god het vroeg aan de Kiwi. Yep, zei de Kiwi, ik ga dat doen. De vogels die te laf waren geweest, werden door de god gestraft (de een werd veroordeeld tot een leven in het moeras, de ander kreeg twee witte veren bij zijn kop als teken van lafheid). De god bedacht dat hij dan de Kiwi wel moest belonen voor zijn dapperheid. En de god zei: Kiwi, jij zult de meest beroemde vogel van NZ worden! En nou....dat is ie! :-)
Na een kleine picknick op het gras zijn we gewoon maar een stukje gaan rijden en gedacht, wanneer we een bruin bord zien (bezienswaardigheid) dan gaan we daarheen. En zo kwamen we uit bij de Te Waikoropupu Springs. Het is de grootste natuurlijke waterbron in NZ en de grootste koud waterbron op het Zuidelijk halfrond. In 1993 is er onderzoek gedaan naar de helderheid van het water. De uitkomst: een zicht van 63 meter!! Je mag het water absoluut niet aanraken (en dat doet dan ook niemand) omdat ze bang zijn voor besmetting. Je kunt door het gebied wandelen, langs de bron zelf (je ziet het water op sommige plekken omhoog borrelen, foto), langs de rivier en door een bos waar veel soorten vogels schijnen te zitten. Ik heb er 1 gezien. Hij kwetterde honderduit (zie foto).
Daarna weer de auto in gestapt. We kwamen bij een mooi park: Milnthorpe Park, scenic reserve and arboretum. Af en toe kwamen we hier hippie kunst tegen (zie foto's) en.... uiteindelijk natuurlijk: de zee! Even een duik genomen en in het zonnetje opgedroogd. Toen verder gelopen en schelpen gezocht, miljoenen lagen er!! Heerlijk om te doen, over het strand struinen en schelpen zoeken....
Toen terug naar Takaka en bij een geweldig tentje twee lekkere curry's meegenomen: ik een rode curry met garnalen en Den eentje met beef. Voor €20 zit je dan heerlijk te eten. Geen zin in koken :-p, gemak dient de mens, lang leve de vakantie enz enz haha!
Op de camping kwam er nog een Weka op visite. Hij begon vrolijk te drinken uit het emmertje met sopwater waar mijn schelpen in liggen te "ontmeuren". Dat leek me nou niet echt goed voor hem. Dus een kommetje water neergezet voor hem. Hij rustig drinken, ik lekker foto's maken van hem. Allebei blij, ja toch! :-)
Morgen een reisdag voor de boeg naar Jackson's Retreat Alpine Holiday Park. De volgende dag gaan we richting Arthur's Pass.
Dus, geen fantastisch reisverhaal morgen, maar over een paar dagen heb ik vast wel weer iets leuks te melden! :-) Tot snel en lieve groetjes van ons uit NZ!

1. Yvonne:
    17 februari 2018
    Ik ben zo verschrikkelijk afschuwelijk jaloers. Haha
  2. Rob en Jeanine:
    17 februari 2018
    Wij zijn ook heeeel erg jaloers! Wat een geweldig land. Een reis om nooit te vergeten. En de foto's ook hardstikke leuk, wordt vast een mooi vakantieboek!
  3. Bert:
    17 februari 2018
    Zo zeg, wat een mooie dag weer.
    Heel leuk allemaal en zo lekker ongedwongen ziet het er allemaal uit. Het is echt hippieland haha.
    Jammer dat het zo heel ver weg is.
    Nou bedankt voor je mooie verslag van deze dag en goede reis straks.
    Groetjes xxx
  4. Leen en Christine Moerkerk:
    17 februari 2018
    Wat een prachtige bron, hadden jullie geen zin om er in te gaan ? Volgens ons is er nog geen lelijke plek geweest! Wat een bijzonder land is het toch en dat jullie daarvan mogen genieten is toch ook wel bijzonder!! Maar wij genieten mee hoor! Kijken gelijk op de kaart en zien waar al dat moois zich bevindt. Zijn natuurlijk, net als Yvonne, ook stinkend jaloers maar dank zij de foto's genieten we ook mee. Dag lieverds doe voorzichtig onderweg en tot de volgende blog waar reikhalzend naar wordt uitgekeken.Dikke kus voor jullie van ons inkl. boef xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
  5. Paula:
    Hoi Hoi,
    wat een feest om elke keer jullie avonturen te lezen. Super leuk!
    En mooie foto's, I love it!

Lieve groet, Paula.
  6. Lenneke Assems:
    17 februari 2018
    Weer van begin tot eind genoten van je reisblog lieve schat! En een hele goede reis verder, en doe voorzichtig....dikke kus en knuffel! XXX X XXX
  7. Noukie:
    17 februari 2018
    Wat een genieten zeg!! Zo te lezen is het allemaal prachtig!! 😘
  8. Tineke:
    18 februari 2018
    Gaaf hoor! En 63 meter diep kunnen kijken, wauw! En dat dan ook echt niemand dat water aanraakt, mooi is dat. Zou hier in NL al snel een hoop troep in belanden. Dat eten klinkt heerlijk! Leuk dat verhaal van de dappere kiwi 😊! Fijne reisdagen toegewenst! 😘
  9. Jessica:
    18 februari 2018
    Jullie zien wel heel veel moois!! Geweldig da je ons last meegenieten!!!
    😘