Moeraki --> Akaroa

4 maart 2018 - Akaroa, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal! Zijn jullie weer klaar voor een spannend en leerzaam verhaal!? ;-)

Gisterochtend dus vertrokken uit Moeraki. De dag begon met dikke mist, en aangezien we nog foto's van de Moeraki Boulders wilden maken, hebben we even gewacht. Langzaam trok het op, maar niet helemaal. Maar ja, we wilden ook weer niet al te lang wachten, want we hadden een rit van 4,5 uur voor de boeg! Dus, tegen 10 uur op weg! Den baalde al van het weer, want als jullie Moeraki Boulders googlen en dan op afbeelding zoekt, dan zie je wat hij voor soort foto in gedachten had. Met mist werd die kans wel heel klein. Eenmaal aangekomen daar, zakte de moed hem in de schoenen: parkeerplaats vol met auto's en twee bussen! Ai.... Aangekomen op het strand wilde hij eigenlijk de boel vergeten, óveral mensen! Ik heb toch wel aardige foto's gemaakt vind ik. Gigantische stenen, die 60 miljoen jaar geleden gevormd zijn. En daar sta je dan naast!! Dat is toch ongelooflijk!! Naast de parkeerplaats nog twee Alpaca's en een mooi hert in de wei.
Toen weer verder, langzaamaan werd het steeds blauwer en helderder. Deze lange rit zat niet in de planning, maar de weersvoorspelling was nou niet echt jofel te noemen. Als we ons aan ons plan zouden houden, bleven we achter het mooie weer aan reizen. En aangezien we allebei genoeg van de bewolking hadden, hebben we ervoor gekozen om eeder richting Christchurch te gaan. Het was even afwachten of er ook plek was op de camping, maar....dat lukte! De eerste dag nog op een ander plekje, maar vanaf vandaag 3 dagen op een plek met harbour view. Dat klinkt geweldig he? Nou goed, het uitzicht is dat ook, natuurlijk!! Alleen de plek op zich is gewoon een soort parkeerplek met een stekkerdoos voor stroom. Maar ik vind het helemaal prima. Onderweg hierheen natuurlijk een paar keer gestopt voor wat foto's. Wat een uitzichten hier!
Eenmaal aangekomen, eigenlijk meteen naar de baai van Akaroa gelopen. Een aardige afdaling, dan weet je meteen maar wat je terug te wachten staat.
Akaroa is een stad op Banks Peninsula in de regio Canterbury op het Zuidereiland. De stad is in 1840 gesticht door een kleine groep Frans-Britse kolonisten. Die invloeden zie je nog steeds. Winkels, restaurants en straten hebben Franse namen. Het ziet er ook anders uit door de koloniale stijl. Het plaatsje ligt in het hart van een oude vulkaan. Als je op google maps kijkt, zie je ook dat deze hele streek er vulkanisch gevormd uitziet.
Ik heb, natuurlijk, wat foto's gemaakt van Akaroa. Een foto vanuit de zee. De zee...ja...daar namen we gisteren genoegen mee. Vandaag hebben we pas de zee ontdekt! Ongelooflijk hoge golven in Le Bons Bay. Een strand wat met vloed helemaal onder water komt te staan.
Maar goed, first things first, we zijn de dag gestart met een kleine wandeling van anderhalf uur. We zijn naar Hinewai gereden. Dat is een ecologisch restauratie project op Banks Peninsula, in privé bezit en beheerd door Maurice White Native Forest Trust, maar open gesteld voor publiek, te voet. Het omvat totaal 1250 hectaren. De wandelingen die je hier kunt maken, gaan over privé grond van verschillende mensen. Ik heb wat foto's gemaakt van de bordjes die er aan het begin staan. Daar zijn ze wel goed in hier, borden met hele teksten. Zoals: doe het hek dicht! En dan: heb je het hek dicht gedaan? Haha, geweldig. Mooie foto's gemaakt van ons op de top, check de foto's, alsof we vliegen!! Het was wel weer een aardig zware klim, ik had mijn kuiten moeten trainen!! Oh ja, onderweg, vergezeld door prachtig vogelgezang, fladderde ineens iets langs mijn hoofd, ik dacht aan een vlinder, maar nee, een schattig klein brutaal vogeltje: een fantail. Hij kwam steeds weer naar me toe en ging vlakbij op een tak zitten, echt op 50 cm afstand! Ik heb even staan genieten. Toen voorzichtig mijn camera gepakt. En weg!! En toen....terug, met zijn tweeën! Maar echt, ze zitten geen seconde stil. Maar wat zo leuk is: ze fladderen van tak naar tak, kijken je aan en waaieren hun staartje uit. En zo, lieve mensen, heb ik hem op de foto kunnen zetten. Okee, tussen de blaadjes en misschien net niet helemaal helder, maar ik was er blij mee!!
Toen wilden we zwemmen! We zagen een bordje met Le Bons Bay. Baai, klinkt goed! Een mega lange smalle slingerweg omhoog en omlaag.....maar dan was je ook wel ergens hoor! Zie de foto's van de woeste zee!! Heeeerlijke hoge golven, echt geweldig! Alle baaien hier zijn ook erg in trek bij de surfers.
We zagen eerst een volwassen cormorant, jullie weten wel, de vogel die ik eerder heb laten zien? Later, zo zielig, een jonkie. Hij bleef gewoon zitten terwijl er mensen op 5 cm bij hem kwamen staan. Ik erheen, natuurlijk, haha, daar moest ik meer van weten. Den ook mee, allebei gewapend met camera, ja, dat toch weer wel. Foto gemaakt, gepraat met een local. Ze dacht dat het beestje uitgeput was. Op een gegeven moment vloog een volwassen cormorant langs. Misschien de moeder, dus we lieten hem alleen. Maar nee, hij bleef alleen. De locals weer erheen. Ik ook. Hij zat af en toe gewoon met zijn oogjes dicht, totaal verzwakt. Verderop zagen, hoog op de rotsen, in een boom wel 12 van dezelfde vogels zitten. Ze besloten om hem op te pakken en richting de rotsen te brengen. Op het strand zou hij sowieso dood gaan. De zee is te ruw en er liepen honden. Een handdoek gepakt en hem ingewikkeld. Eerst ook de handdoek over zijn kop, want kijk die snavel!! Maar al gauw trok hij zijn koppie eruit hoor. Afijn, het is gelukt om hem, door het gelukkig nog ondiepe water boven op de rots, naast de boom neer te zetten. Hij bleef beduusd zitten, wel meteen zijn vleugels wijd, om ze te laten drogen. Ik hoop maar dat hij inmiddels weer veilig bij zijn familie in de boom zit, arm ding.
Inmiddels was het 18 uur en zijn we maar eens terug gaan rijden naar Akaroa. Af en toe zagen we NIETS!!! Zo verblind door de zon. Dat is op een rechte weg in het vlakke Holland al niet fijn, laat staan hier op die kronkel weggetjes in de bergen! Pffff, blij dat we beneden waren. Lekker ergens wat gegeten aan de waterkant en nu.... moet ik nog steeds douchen!!! Het is bijna 22 uur, dus het zal wel niet druk meer zijn.
Ik ga dit verhaal en de foto's erbij uploaden en dan wens ik jullie een fijne zondag (het is koud bij jullie he!!! Bah, ik hoop dat het snel lente wordt in NL)!!
Groetjes!!

1. Leen en Christine Moerkerk:
    4 maart 2018
    Hoi lieverds, wat een fantastisch begin van de zondag!!!!Peetje als boegbeeld op de Titanic. En dan de reddingsbrigade in aktie: vogel gered en daarvoor halsbrekende toeren uitgehaald!!!! Heel moedig en lief hoor. En eindelijk strakblauwe lucht. Heerlijk. Peet ik wil je wel complimenteren met het ,schrijven van de blogs,we genieten er heel veel van!!! En ook de foto's niet te vergeten. Kan me voorstellen dat jullie baalden in Moeraki, maar de zon is toch wel heerlijk.En dan dat leuke waaiervogeltje, dat was een boodschapper. van ons. Om te laten zien dat wij aan jullie denken!!!! Dag lieverds geniet nog maar lekker door in het zonnetje met z'n tweetjes. Dikke knuffel van ons.
  2. Linda:
    Mooi verhaal weer nichtje! Gaaf hoor allemaal. Xx
  3. Lenneke Assems:
    4 maart 2018
    Zeker weer een mooi verhaal lieve schat en daar genieten wij heel erg van! Ook de foto's zijn geweldig! Maar nu mag je naar huis komen, lang genoeg geweest haha! Dikke kus lieverd, en heb het de dagen die nog te gaan zijn, maar heerlijk! Bedankt weer voor deze mooie blog! xxx
  4. Erna Egelie:
    4 maart 2018
    60 miljoen jaren oude stenen, het is bijna niet voor te stellen........mooi strand is Moeraki Boulders, even gegoogeld. Leuk waaiervogeltje. Neem het mooie weer maar mee naar ons.
  5. Tineke:
    4 maart 2018
    Mooi verhaal (leuk om te lezen en inderdaad ook leerzaam :-)) en ben blij dat de locals zich om dat jonge vogeltje bekommerden. Prachtige foto’s maak je van allerlei vogels en van het land! X
  6. Rob en Jeanine:
    4 maart 2018
    Geweldig verhaal weer en mooie foto's! Had je nog wel enkele brokjes steen zien liggen voor oom Rob? Want zulke oude stenen heeft hij natuurlijk niet...Bedankt voor je verhaal, we hebben er van genoten! We kijken al naar het volgende uit. Dikke kus 💋🍷
  7. Bert:
    Hallo Pip,
    Dat is weer een mooie dag voor jullie geweest zeg. Maar daar hebben ze dus ook veel bordjes met opdrachten erop.
    Maar die zijn wel van een leuke tekst voorzien, hiet zie alleen maar verboden toegang art.452 of zoiets. Daar is het wat ludieker vind ik. Het zijn ook weer mooie foto's die er weer bij staan. Nou nog een paar dagen reizen en dan ff luieren aan het strand.
    Veel plezier nog groetjes aan Den en tot het volgende verslag haha.
    Daddy xxx
  8. Yvonne:
    4 maart 2018
    Ja...jeetje ik ben het wel met lenneke eens hoor!! ....haha maar geniet toch nog maar fijn want die mooie fotos en goede verhalen kijk ik elke dag weer naar uit.
  9. Jessica:
    4 maart 2018
    Wat een mooi verslag en wat een prachtige foto’s!!!!
  10. Martine:
    4 maart 2018
    hoe knap is het toch iedere x weer zo'n lang leuk verhaal te typen op je mobiel .. ik geniet iedere x weer van je verhalen :-)
  11. Petra Assems:
    4 maart 2018
    Bedankt voor al jullie lieve reacties hoor! Net zoals jullie uitkijken naar mijn verhaal, kijk ik uit naar jullie reacties! Xxx
  12. Paula:
    5 maart 2018
    Yes! Weer een nieuw blog met foto's!
    "Heerlijk om zo mee te reizen."
  13. Martijn & Rilana:
    5 maart 2018
    Geweldig verhaal weer Pip leuk om te lezen steeds weer.
    We kijken uit naar de volgende en heel veel plezier verder.
    xXx
  14. Noukie:
    6 maart 2018
    Zo ik liep een beetje achter met lezen wegens ziekte maar van je verhalen en foto's knap ik toch weer erg op!! Leuk!!