Te Anau

27 februari 2018 - Te Anau, Nieuw-Zeeland

Hallo allemaal, ik loop een beetje achter als ik niet nu een stukje schrijf! Dus, ik verzet me tegen mijn moeheid en kruip achter mijn mobiel! Jaja, dit alles schrijf en upload ik vanaf mijn telefoon! Foto's van mijn camera via wifi verbinding van mijn camera naar mijn telefoon, is het niet geweldig! Nou dat dacht ik nou ook!
Maar dat terzijde he, jullie willen weten hoe het hier is. Gisteren uit Queenstown vertrokken naar Te Anau. Dat was niet zo ver, rond de 180 km. In Queenstown begon de dag met zon, maar al snel werd het bewolkt. Tijdens de rit hier naartoe viel het ons weer op hoe ongelooflijk veel schapen hier soms op een weiland staan!! Nou weiland, ze hebben hier soms een hele vallei om rond te lopen, het is echt geweldig voor ze. Onze schaapjes zouden stinkend jaloers zijn. Ik heb dus even gegoogeld....op elke Nieuw-Zeelander (nu ongeveer 4,6 miljoen inwoners - waarvan ongeveer 600.000 Maori's) lopen er 6 schapen rond! Elk schaap wordt 1 x per jaar geschoren en levert ongeveer 5 kilo wol op. Er worden hier in maart schaapscheer wedstrijden gehouden. Een NZ boer heeft het record op zijn naam staan: 560 ooien in 8 uur. Maar goed, ik vraag me af hoe diervriendelijk dat er aan toe gaat. Sommigen lopen hier ook met bloedplekken op hun lijf hoor...maar ja, tis ook niet dat ze stil zullen staan tijdens het scheren he! Het is vast een hele kunst. Gelukkig hoeven ze die ellende maar 1x per jaar mee te maken. Overigens vinden ze het heerlijk om van hun dikke vacht verlost te zijn. En Merino schapen moeten echt op tijd geschoren worden, ze zouden er dood aan kunnen gaan als het niet gebeurde. Dit schaap is ook gefokt....dat kan ook niet anders he, dat zou Moeder Natuur nooit zo bedacht hebben....
Wat hier ook veel voorkomt: weilanden vol met hertjes! En dat, lieve mensen, is puur bedoeld voor de vleesconsumptie. Tsja.... Venison steak, Venison burger.... Het voordeel van hertenvlees uit NZ is: ze grazen rustig in de wei, worden niet bijgevoerd met allerlei troep zodat ze eerder dik worden. Het is ook erg mager vlees met veel proteïne. Maar toch...ze zien er zo lief uit...ik geloof niet dat ik het ga proberen. Maar áls jullie hertenvlees willen, kies dan vlees uit NZ. Goed? Okee!
Op de camping aangekomen, troffen we een plek met zicht op het meer. Inmiddels was een waterig zonnetje gaan schijnen. Even naar het stadje gelopen. Erg mooi rustig schoon en gezellig stadje, genoeg restaurantjes om morgen wat te gaan eten. Voor nu hebben we nog leftovers, dus dat eerst!
Wederom een heerlijk sanitair gebouw, met een keiharde douchestraal, warm en zo lang je wilt, zalig! Een goede keuken, met zelfs een oven en buiten twee grote bakplaten waar veelvuldig van gebruik wordt gemaakt. Vooral door Chinezen. Die zijn hier trouwens sowieso erg veel. En autorijden kunnen ze niet heel goed. Misschien dat ze in het drukke China nooit harder dan 30 rijden en nooit hoeven inparkeren? Als je achter een langzame auto zit, is het aaaaltijd een Aziaat. En het lullige is, hier staan langs de weg borden met: traffic behind you? Let it pass! En dan heb je steeds een soort vluchtstrook waar je dan als langzame sukkel (okee of als vrachtwagen) even het verkeer wat achter je hangt, voorbij kunt laten gaan. Alleen....een Aziaat voelt zich niet aangesproken door zo'n bord. Nooit. Dus, we maken vaak mee dat we in één lange rij achter een langzame auto zitten...

Vandaag hebben we een lange wandeling gemaakt vanaf de camping. Auto lekker laten staan. Alleen, heel de dag geen zon gezien. Maar toch, een mooie wandeling van in totaal ongeveer 15 km, een gedeelte van de Keppler track. Tot aan de hut bij Brod Bay, waar de wandelaars van deze track kunnen overnachten. Tenminste, je kunt er je tent opzetten, er staat een wc (gat in de grond, neus diiiiicht!!!!) En je kunt er koken onder een overkapping. Veel vogels gefotografeerd, maar nog veeeel meer gehoord!! Ze fladderen soms zo dichtbij rond, maar zitten geen seconde stil. Toch een paar keer gelukt hoor, zie foto's van de South Island Robin (klein zwart witje), de Nieuw-Zeelandse duif (prachtige kleuren!! Er zaten er een paar in een boom en die wilden wij wel even op de foto zetten, binnen een minuut stonden er wel 15 mensen om ons heen, wat? Wat? Haha! Zie foto), van de Little Shag (de vogel op het water, zie je hoe mooi die spiegeling is!!), van de Antipodes Island Parakeet (de mooie groene, er leven er een paar hier in gevangenschap om, zodra de populatie in het wild in gevaar komt, uitgezet te worden). Tevens hier levend in gevangenschap om uitsterven tegen te gaan: de takahe (purperkoet). Men dacht eigenlijk dat hij was uitgestorven, in 1898 waren namelijk de laatste vier exemplaren gezien. Tot op 20 november 1948 bij Lake Te Anau (precies!! Daar zitten we nu!) weer een takahe werd ontdekt! Beetje pré-historisch zien ze er uit. Wat we ook heel veel gezien hebben vandaag: paddestoelen, rood met witte stippen, prachtig! Zie foto's! Toen we vanavond na het eten terug liepen naar de camping was er een spectaculaire zonsondergang!! Er stonden heel veel mensen foto's te maken. Helaas, Den had niks bij zich, ik alleen mijn telefoon. Maar toch nog aardig gelukt, vinden jullie niet?

Morgen vertrekken we naar de Milford Sound. Geen internet, geen telefoon.... gelukkig maar twee dagen. Het weerbericht zit alleen echt niet mee.... hopelijk hebben ze het gewoon fout, zoals meestal in NL.

Zodra ik weer bereik heb, horen jullie weer van mij!

:-)

1. Yvonne:
    Oh oh...zucht...zo mooiiiii allemaal
  2. Rob en Jeanine:
    27 februari 2018
    Hallo Peet geweldig dat je zo je best doet
    om een verslag te schrijven! Wij kijken er iedere keer naar uit en vragen ons af hoe je dat zo goed kunt. Jij bent de nieuwe Floortje Dessing! Heb je nog een mooie trui van schapenwol gekocht, dat moet eigenlijk wel he? En trouwens het is hier hartstikke koud dus die heb je wel nodig! Gelukkig schijnt het vanaf vrijdag minder koud te worden. Nou tot de volgende keer en geniet er nog van, de tijd schiet op! Liefs en groetjes.
  3. Bert:
    Hallo Pip ,
    Dat is weer een prachtig verhaal. Geweldig wat je daar allemaal ziet he en dat iedereen echt zo mede natuur bezig is. Je merkt aan alles dat ze heel zorg besteden om alles zo goed mogelijk te beschermen .
    Ik vind het knap dat je dat allemaal op je telefoontje doet haha, ik zou gek worden van die kleine toetsjes.
    Ook de foto's zijn mooi leuke vogels ook.
    Nou ik hoop dat we toch weer snel een nieuw verhaal gaan zien en weer een goede reis , groeten aan Den en veel plezier.
    Daddy xxx
  4. Lenneke Assems:
    27 februari 2018
    Lieve schat wat een geweldig verslag weer, en daar genieten wij met zijn allen van en ja wat tante Jeanine zegt....de nieuwe Floortje Dessing haha....geweldig! Schitterende foto's ook weer, van de vogels, de paddestoelen en van de prachtige zonsondergang...in een woord....SUPER! Lieve schat, bedankt weer,en morgen goeie reis naar Milford Sound, en tot horens maar weer! Dikke kus xxx En hopelijk toch mooi weer! xxx
  5. Patricia:
    27 februari 2018
    Prachtig Peetje, en je schrijft weer heerlijk, alsof ik je hoor praten haha. 👍🏼😘
  6. Leen en Christine Moerkerk:
    27 februari 2018
    Hoi Liefies, wat een leuke blog weer en de foto's zijn ,zoals altijd, weer prachtig. Fantastisch zeg zo midden in de natuur!! Al die vogels en dat prachtige mos. Geweldig. Den wil je zo'n grote mossteen meenemen in je rugzak,dat kan toch makkelijk ....Ha ha Wat fijn dat jullie het nog zo naar jullie zin hebben ook al valt het weer wat tegen Maar een hapje, een drankje en een mooie wandeling.maken veel goed. De paddestoelen zijn trouwens ook super, je ziet er in gedachte al een kaboutertje op zitten !!!.......Voor morgen een mooie reis naar Milford Sound met veel zon. Het is jullie gegund!! dag lieverds, knuffel van mij (Leen ligt in het ziekenhuis) xxxxxxxxxxxxxxxx
  7. Martijn & Rilana:
    28 februari 2018
    Hoi Pip & Den
    Eindelijk weer een verhaaltje pfff werd tijd hahaa....nee hoor wat de techniek toch allemaal mogelijk maakt he wij kunnen lekker met jou meegenieten helemaaaaaal van de andere kant van de wereld mooi toch.
    Leuk verhaal weer Pip en die mensen hahaaa leuk he wat?wat?wat? wasdaaaa?
    En wat een mooie foto's heb je weer gemaakt echt cool ben benieuwd naar de rest.
    Hoop voor jullie dat het weer opknapt en dat de zon maar lekker veel mag schijnen
    We kijken weer uit naar je volgende avontuur maar zoals ik al las gaat dat even duren.
    Goede reis verder en veel plezier weer xXx :-)