Queenstown

25 februari 2018 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Hallo luitjes in ons koude kikkerlandje! Gisteren zijn we vanuit Wanaka richting Queenstown vertrokken. Eerst nog even gewinkeld in Wanaka. Waarom zie ik toch steeds weer dingen die ik voor mijn moedertje mee wil nemen! Hahaha! Dit kon ik niet laten liggen. In datzelfde winkeltje vroeg de eigenaresse, een schattig lief oud dametje, naar onze plannen. Oooooh, maar als jullie naar Queenstown willen, moeten jullie maar even goed kijken hoor. De weg over de pas (de korte mooie weg die we van plan waren te nemen) is misschien nog wel dicht! Door het weer de afgelopen dagen zijn er wat verschuivingen geweest en er ligt een groot rotsblok waarvan ze bang zijn dat hij zal vallen. De afgelopen twee dagen hebben ze geprobeerd om het ding te láten vallen, maar dat is nog niet gelukt. Jullie moeten goed op de borden letten. Een andere klant in de winkel zei dat de veilige alternatieve route vertraging had door wegreparaties. Nou, zo zie je maar hoe nuttig het is om zo'n leuk winkeltje binnen te lopen! :-)
Wij op weg. De route over de pas, natuurlijk! Het eerste bordje gaf moed: Road Open! Okee dan, here we go! Een heel stuk verder nog een bord: Road Closed! Jaaaaa hoor! Hm.... maar er kwam ons wel verkeer tegemoet. Die kwamen dan toch over die weg. We besloten het te gaan vragen bij een koffietentje waar we net langs reden. Den was nog niet uitgesproken of de mevrouw begon al te lachen: nee hoor, de weg is gewoon open. We hebben al gebeld om te zeggen dat ze het bord hier aan moeten passen. Mooi, anders hadden we weer helemaal terug gemoeten. Ik heb nog wel angstvallig omhoog gekeken, maar ik zag gelukkig geen grote rotsblokken die op het punt stonden ons te verpletteren.
Wat hier wel opvalt, en helemaal op deze weg, is dat de fietsers hier gewoon op dezelfde weg rijden! Levensgevaarlijk! Je moet als automobilist echt goed opletten, het is niet zo dat er extra ruimte is voor de fietsers. Check de foto's! Er staan ook borden: share the road!
Op de camping aangekomen, op loopafstand van Queenstown, werd ik erg blij van het sanitair! Kijk de foto's!! Hier word een vrouw toch blij van!! Wat een verschil met de vorige camping! Daar moest je ook $1 betalen voor de douche, wat niet zo erg is, maar dan kreeg je ook echt niet lang de tijd! Wat een luxe hier, er hangt hier zelfs ook weer een föhn! Martien, ik heb de reisföhn weggedaan...hij moest plaats maken voor schelpen en stenen, hahaha!
Toen we stonden, hebben we gelijk twee wasmachines aangezet. Gewacht tot ze klaar waren, alles opgehangen en naar de stad gelopen. Wat een drukte, echt een bruisende geweldige stad aan een groot meer. Den moest op jacht naar nieuwe slippers en wandelsandalen. Redelijk snel, in de uitverkoop ook nog, want de zomer loopt hier natuurlijk op z'n einde. Ze hebben hier trouwens de meest geweldige outdoor en sport winkels. En het is echt veel goedkoper dan in NL. Erg verleidelijk allemaal.
Toen terug gelopen en staan koken in de geweldige keuken, echt 5 seconden lopen bij ons plekje vandaan. Zie foto's!
Morgen schrijf ik verder en dan zal ik dit stukje posten.

Vandaag, zondag, na het ontbijt op pad om een mooie wandeling te maken. Vertrokken met zon en wolken. Ik had me voor de zekerheid nog ingesmeerd met factor 50....eenmaal op weg richting de Routeburn track, merkten we dat er een keiharde wind stond. Zie de foto's van het meer, het lijkt de zee wel met die witte schuimkoppen! Maar goed, een beetje wind is niet erg...miezer ook niet... Alleen: we zijn nu op de plek waar de track start en inmiddels hoost het. Dat vinden we allebei niet zo grappig. We hebben ook alleen een regenjas, geen regenbroek.... Dus, we kijken het nog heel even aan. Gelukkig ons huis bij ons, dus lekker geluncht met vers volkoren stokbrood, hmmm. En anders rijden we maar terug. Kan best zijn dat het daar een stuk beter is! Jammer, geen mooie foto's vandaag dus.

Ik maak het stukje vanavond af, jullie slapen nu toch. En dan beginnen jullie de zondagochtend met een vers stukje Nieuw-Zeelandse reisverhalen. :-)
(Ik heb hier trouwens toch geen bereik, je kunt niet eens bellen hier!)

Zo, inmiddels net de avondmaaltijd op. We zijn niet meer gaan wandelen, het regende echt te hard! Terug naar Queenstown, Den heeft mij afgezet in het centrum, camper terug gebracht en terug komen lopen. Hij een kapper opgezocht, ik twee jurkjes gescoord in de uitverkoop, summer sale! Daarna in de regen een bar opgezocht, en daarna nog maar een, waar ik tegen een geweldig lekkere merlot aanliep! Heeeerlijk, maar de tweede steeg me meteen naar het hoofd. Voor de nieuwsgierigen: de naam is Church Road, uit Hawkes Bay, heeeerlijk! Aan de praat geraakt met Mike uit Ohio. Nou eerst met zijn vrouw, die sprak ons en een Engels echtpaar aan. Mike kwam bij ons zitten, verontschuldigde zich voor Trump. Het was een oude milieu activist, maar op een normale nuchtere manier. We hebben hem overgehaald om Rotterdam een keer te bezoeken en Amsterdam links te laten liggen. Hij kwam namelijk vaak in Europa. Het was een 25-jarig huwelijksreis van hem en zijn vrouw en hij zei: ik ben van plan om dit voor ons 50-jarig jubileum weer te doen, dan ben ik 90! Na een uur heerlijk kletsen, dacht ik, nu moet ik echt iets eten!
En dat hebben we gedaan! Den vlees en ik lekker vis! Nu aan de koffie en ik ga mijn blog even uploaden voor jullie. Ik vrees namelijk dat ik straks, na een frisse wandeling in de regen, niet veel puf meer heb.
De foto's van vandaag zijn van onderweg! Check de Merino schapen: in de wei en.... het eindproduct! Een trui kost omgerekend ongeveer €300, maar dat is dan een combinatie van Merino wol en Possum vacht. Ik vind het zielig, alhoewel de Nieuw-Zeelandse wol diervriendelijk wordt geschoren.... niet zo bruut als in buurland Australië. Verder een paar mooie landschapfoto's, ondanks het grijze weer!
Oh en de lange lange rij voor een hamburger tent in Queenstown, Ferg Burger! Sinds dat ze een prijs gewonnen hebben voor de lekkerste hamburger, staan de mensen hier de hele dag in de rij.... menukaart wordt uitgedeeld, wachttijd een uur! Serieus!!